Datorspel – förr och nu

Spelutveckling

Spel i form av dator- och TV-spel är som bekant något som är mäkta populärt numera, inte bara bland barn och ungdomar utan även bland vuxna. De första dator- och TV-spelsgenerationerna som växte upp under 1980- och 1990-talet har inte slutat spela bara för att de blev vuxna.

Idag är dator- och TV-spel en mångmiljardindustri som sysselsätter tusentals människor. Många spel tar flera år att skapa och utveckla, framför allt om det rör sig om mer avancerade spel.

Utvecklingen av ett spel kan delas in i ett antal olika processer. Den första är speldesignen, vilket innebär att man utvecklar bakgrunden samt spelets regler. Nästa steg är själva produktionen i vilken man skapar själva spelet genom att programmera källkod och bestämma ljud och musik med mera.

I produktionen brukar man också ha ett antal milstolpar där olika versioner av spelet slutförs, något som brukar kallas för alphaversioner.

När produktionen går in i slutfasen inleds grundläggande tester av spelet för att hitta eventuella fel och buggar. Ibland släpps även versioner av spelet som testas av allmänheten i form av så kallade betaversioner. När även denna del är avslutad finslipas de sista bitarna och spelet släpps slutligen officiellt.

Inom spelutvecklingen finns även tävlingar för att få fram nya spel, en av dessa är Game Concept Challenge, där totalt åtta team arbetar med att ta fram ett spelkoncept. Teamen har sju veckor på sig innan konceptet skall presenteras för en jury med representanter från Nordens ledande spelföretag. Vinnaren får sedan möjlighet att i samarbete med spelinkubatorn Gameport utveckla sitt koncept under ett helt år.